Wensboom op bezoek bij Deltasport

11 oktober 2023 13:00

De Stichting Wensboom liet een groep Turkse leerlingen de aardbevingssores even vergeten en Deltasport toonde zich een goed gastheer bij de barbecue.
Voor Arslan Can lijken de dagen te weinig uren te hebben. De trainer van voetbalclub Deltasport vult zijn tijd namelijk niet alleen met voetbal. Hij is vooral ook coördinator in het onderwijs én stuurt de stichting Wensboom aan.
In die rol was hij zondag in de Broekpolder om met een legertje helpers de barbecue op te stoken. Zo bezorgden ze een groep uit het aardbevingsgebied afkomstige Turkse jongeren en hun meegereisde docenten na een met bezoeken aan attracties en het Hoekse strand gevulde week nóg een ontspannen dag. Deltasport stelde gastvrij de accommodatie beschikbaar.

Wensboom heeft zijn roots in Breda. “Zo’n vijftien jaar geleden. Op een school met minder bedeelde kinderen en een heel klein budget voor speelmateriaal. Daar maakte ik me zorgen over. Dat werd opgepakt door de kastelein van het café waar ik regelmatig kwam. Hij liet de pet rondgaan. Dat heeft veel indruk op me gemaakt. Het was de start van Wensboom. We begonnen klein, maar het groeide al snel naar veel activiteiten. Het deed me goed om jongeren, waarvan de ouders het niet breed hebben, te zien genieten.” Zo staat hij er ook in op het Gemini-college in Ridderkerk. “Daar ben ik het luisterend oor en in eerste instantie voor de leerlingen.”

Zijn drive vormt ook de motor achter Wensboom. Alleen de zon gaat echter voor niets op. Hij schroomt niet, om op zijn aimabele manier (”wat kunnen jullie voor ons doen”) sponsors te benaderen. Zo lukte het hem om, mede dankzij de hulp van Ridderkerkse leerlingen, de pot te vullen om Turkse jongens en meisjes naar hier te halen om even de aardbevingssores achter zich te laten. “De verhalen die we daarover hoorden zijn schrijnend. Ik hoop, dat ze het deze week even achter zich hebben kunnen laten.”
Bron Rodi